Tisztelt Felhasználó!
Az alábbiakban a munkahelyi kockázatok felmérésre,
elemzésére készítettünk egy olyan összeállítást, mely a maga nemében
egyedülálló. Mindezeken felül foglalkozunk a különböző
gépvizsgálatokkal, a munka- és üzemi baleset kivizsgálásának legfontosabb
nyomtatványaival. Nagy segítséget jelent minden felhasználónak
az iratminta gyűjtemény, melynek jelentős részben az ún. intelligens
módszerrel készült. Ennek lényege, hogy legördülő űrlapmezők segítenek a
kitöltésben, csak oda lehet írni, ahol megengedett a bejegyzés
megtétele. Viszont az alapszövegben az űrlapvédelem feloldása után
magunk is végezhetünk módosításokat.
Ha olyan oldalra kerül, ahol nem látható a
bal oldalon lévő menüsor, akkor a böngészőjének a Vissza
gombjával navigálhat az előző oldalra:
Internet
Explorer esetén, vagy
pl. Firefox használatakor.
A bemutatásra kerülő több száz minta
olyan hatalmas tudásanyagot halmoz fel, melyre még az eddigiekben nem
volt példa. Akik már ismerik valamelyik munkámat, azok
elmondhatják, hogy a tartalom mellett fontos elemnek tartom az egyes
dokumentumoknak a külalakját, megjelenését is. A CD alapvetően a
munkahelyi kockázatok értékelésével, becslésével, illetve az ezek
elvégzéséhez szükséges minták közreadásával foglalkozik, de néhány
példát bemutat a kémia/vegyi kockázatok becslésére is. Ez utóbbiról és a
biológiai kockázatok becsléséről külön anyag készült. (Nézze meg a jelen
lap alján lévő kínálatot!)
Tekintsük át, milyen
joghelyek kötelezik a munkáltatókat a kockázatelemzések elvégzésére:
A munkavédelemről szóló
1993. évi XCIII. törvény
54. §
(1) Az egészséget
nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató
köteles figyelembe venni a következő általános követelményeket:
a)
a veszélyek
elkerülése;
b)
a nem elkerülhető
veszélyek értékelése;
c)
a veszélyek
keletkezési helyükön történő leküzdése;
d)
az emberi tényező
figyelembevétele a munkahely kialakításánál, a munkaeszközök és
munkafolyamat megválasztásánál, különös tekintettel az egyhangú, kötött
ütemű munkavégzés időtartamának mérséklésére, illetve káros hatásának
csökkentésére, a munkaidő beosztására, a munkavégzéssel járó
pszichoszociális kockázatok okozta igénybevétel elkerülésére;
e)
a műszaki fejlődés
eredményeinek alkalmazása;
f)
a veszélyes
helyettesítése veszélytelennel vagy kevésbé veszélyessel;
g)
egységes és átfogó
megelőzési stratégia kialakítása, amely kiterjed a munkafolyamatra, a
technológiára, a munkaszervezésre, a munkafeltételekre, a szociális
kapcsolatokra és a munkakörnyezeti tényezők hatására;
h)
a kollektív műszaki
védelem elsőbbsége az egyéni védelemhez képest;
i)
a munkavállalók
megfelelő utasításokkal történő ellátása.
(2) A munkáltatónak
rendelkeznie kell kockázatértékeléssel, amelyben köteles minőségileg,
illetve szükség esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók
egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat, különös
tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és
keverékekre, a munkavállalókat érő terhelésekre, valamint a munkahelyek
kialakítására. A kockázatértékelés során a munkáltató azonosítja a
várható veszélyeket (veszélyforrásokat, veszélyhelyzeteket), valamint a
veszélyeztetettek körét, felbecsüli a veszély jellege (baleset,
egészségkárosodás) szerint a veszélyeztetettség mértékét. A
kockázatértékelés során az egészségvédelmi határértékkel szabályozott
kóroki tényező előfordulása esetén munkahigiénés vizsgálatokkal kell
gondoskodni az expozíció mértékének meghatározásáról.
(3) A munkáltató a
kockázatértékelést, a kockázatkezelést és a megelőző intézkedések
meghatározását - eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában - a
tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de legalább
3 évente köteles elvégezni. Indokolt esetnek kell tekinteni
különösen az alkalmazott tevékenység, technológia, munkaeszköz,
munkavégzés módjának megváltozását, illetve minden olyan, az eredeti
tevékenységgel összefüggő változtatást, amelynek eredményeképpen a
munkavállalók egészségét, biztonságát meghatározó munkakörülményi
tényezők megváltozhattak - ideértve a munkaklíma-, zaj-,
rezgésterhelést, légállapotokat (gázállapotú, por, rost légszennyezők
minőségi, illetve mennyiségi változását). Soron kívül el kell végezni a
kockázatértékelést, ha az alkalmazott tevékenység, technológia,
munkaeszköz, munkavégzés módjának hiányosságával összefüggésben
bekövetkezett munkabaleset, fokozott expozíció, illetve foglalkozási
megbetegedés fordult elő, vagy a kockázatértékelés a külön jogszabályban
meghatározott szempontra nem terjedt ki. Az 56. §-ban meghatározottak a
kockázatértékelésben rögzítésre kerülhetnek.
(4) A munkavédelmi
hatósági ellenőrzés során a munkáltatónak kell bizonyítania a
tevékenység megkezdésének tényét, időpontját.
(5) A kockázatértékelés
eredményeként a munkáltató felelőssége legalább a következők
dokumentálása:
a)
a kockázatértékelés
időpontja, helye és tárgya, az értékelést végző azonosító adatai;
b)
a veszélyek
azonosítása;
c)
a veszélyeztetettek
azonosítása, az érintettek száma;
d)
a kockázatot
súlyosbító tényezők;
e)
a kockázatok
minőségi, illetőleg mennyiségi értékelése, a fennálló helyzettel való
összevetés alapján annak megállapítása, hogy a körülmények megfelelnek-e
a munkavédelemre vonatkozó szabályoknak, illetve biztosított-e a
kockázatok megfelelően alacsony szinten tartása;
f)
a szükséges
megelőző intézkedések, a határidő és a felelősök megjelölése;
g)
a kockázatértékelés
elkészítésének tervezett következő időpontja;
h)
az előző
kockázatértékelés időpontja.
A
kockázatértékelés dokumentumát a munkáltató köteles a külön
jogszabályban foglaltak szerint, de legalább 5 évig megőrizni.
A kémiai
biztonságról szóló 2000.
évi XXV.
törvény
19. §
(1) A veszélyes
anyag egész életciklusa alatt a veszélyes anyagokkal, illetve a
veszélyes keverékekkel végzendő tevékenység megkezdése előtt a
tevékenységet végző az adott tevékenység emberi egészséget és
környezetet károsító kockázatairól becslést készít, a
munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.)
rendelkezéseire figyelemmel. A kockázatbecslés elvégzéséért szervezett
munkavégzés esetén a munkáltató, egyéb esetben a vállalkozó, nem
vállalkozás keretében végzett tevékenység esetén a tevékenységet végző a
felelős.
(2) A kockázatbecslés
érdekében a következők elvégzése szükséges:
a)
a veszély
azonosítása;
b)
az expozíció-hatás
(koncentráció/dózis-hatás) összefüggés elemzése;
c)
az expozíció
becslése;
d)
a kockázat
minőségi, illetve mennyiségi jellemzése.
(3)-(4)
(5) A veszélyes
anyaggal, és a veszélyes keverékkel tevékenységet végző a kockázat
kezelése, csökkentése érdekében intézkedéseket dolgoz ki. Ez a
kötelezettség nem érinti az Mvt.-ben, a katasztrófavédelemről és a hozzá
kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló törvényben, valamint a
REACH-ben foglalt egyéb követelmények teljesítését.
61/1999. XII.
1.) EüM rendelet a biológiai tényezők hatásának kitett munkavállalók
egészségének védelméről
3. §
(1) Annak
érdekében, hogy a munkavállaló biztonságát és egészségét fenyegető
kockázatot meg lehessen becsülni, továbbá a szükséges intézkedések
meghatározhatók legyenek, a munkáltatónak minden olyan tevékenységnél,
amely feltehetően biológiai tényezők kockázatával jár, meg kell
határoznia a munkavállalókat, illetve munkát végző személyeket (a
továbbiakban együtt: munkavállaló) érő expozíció jellegét, időtartamát
és - amennyiben lehetséges - mértékét.
(2) A különböző
csoportokba tartozó biológiai tényezők együttes expozíciójával járó
tevékenységnél a kockázatot minden jelen lévő biológiai tényezőre meg
kell becsülni.
(3) A kockázat
becslését évente, továbbá minden olyan esetben meg kell ismételni,
amikor a körülmények megváltozása a munkavállaló biológiai tényezőkkel
történő expozícióját befolyásolhatja.
(4) A (2) bekezdés
szerinti becslést az alábbi szempontok szerint kell elvégezni:
a)
a biológiai
tényezők 2. § (2) bekezdése alapján történő csoportba sorolása a 3.
számú mellékletnek megfelelően,
b)
a fővárosi és
megyei kormányhivatal munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szerve
munkavédelmi felügyelőségének (a továbbiakban: munkavédelmi
felügyelőség) a bejelentés során tett ajánlásai,
c)
a foglalkozási,
illetve a foglalkozással összefüggésbe hozható megbetegedésekre
vonatkozó információk,
d)
a munkavállaló
munkahelyi tevékenységéből adódó lehetséges allergizáló és toxikus
hatások,
e)
a munkavállaló tényleges foglalkozási, illetve foglalkozással
összefüggésbe hozható megbetegedései.
51/2013. (VII.
15.) EMMI rendelet
az egészségügyi szolgáltatás keretében
használt, éles vagy hegyes munkaeszközök által okozott sérülések
megelőzésére, az ilyen eszközök használatából eredő kockázatok
kezelésére, valamint az egészségügyi tevékenységet végző személyek
tájékoztatására és képzésére vonatkozó követelményekről
1. § E rendelet
hatálya kiterjed
a) a munkavállalót
foglalkoztató egészségügyi szolgáltatóra,
b) az egészségügyi
szolgáltatónál közalkalmazotti jogviszonyban, munkaviszonyban,
közszolgálati jogviszonyban, kormányzati szolgálati viszonyban, valamint
szolgálati jogviszonyban foglalkoztatott, egészségügyi tevékenységet
végző természetes személyre,
c) a b) pont hatálya
alá nem tartozó, az egészségügyi szolgáltatónál a szolgáltató
működőképességének, illetve az egészségügyi szolgáltatások
üzemeltetésének biztosítása céljából munkavégzésre irányuló jogviszony
alapján tevékenységet végző természetes személyre, és
d) a közvetlenül az
egészségügyi ágazathoz kapcsolódó szolgáltatásokban és tevékenységekben
részt vevő gyakornokokra és tanulókra
4. § (1) Az
egészségügyi szolgáltató az éles vagy hegyes eszközök kiválasztásakor,
ezt követően a biológiai tényezők hatásának kitett munkavállalók
egészségének védelméről szóló rendeletben előírt gyakorisággal értékeli
a munkavállalók biztonságát és egészségét érintő kockázatokat.
(2) A
kockázatértékelésnek figyelembe kell vennie az adott egészségügyi
szolgáltatónál alkalmazott technológiát, az expozíció meghatározását, az
expozíció jellegét, mértékét, tartalmát, a munkaszervezést, a
munkakörülményeket, a képesítések szintjét, a munkához kapcsolódó
pszichoszociális tényezőket, valamint a munkakörnyezethez kapcsolódó
tényezők hatásait.
(3) A kockázatértékelés
tartalmazza:
a) a munkáltatónál
használt, e rendelet hatálya alá tartozó éles vagy hegyes eszközök
felsorolását,
b) az a) pont szerinti
éles vagy hegyes eszközönként az esetleges expozíció kockázatának
meghatározását,
c) azon, az
egészségügyi szolgáltató által nyújtott egészségügyi ellátások részét
képező egészségügyi tevékenységeket magukban foglaló szakmák
felsorolását, amelyek érintik vagy érinthetik az expozíciónak kitett
munkavállalók egyes csoportjait és
d) az a) pont szerinti
éles vagy hegyes eszközök közül azok felsorolását, amelyek alternatív,
illetve biztonságosabb eszközökkel helyettesíthetők, továbbá ha
helyettesítésük nem lehetséges, annak indokolását.
Az ún. intelligens dokumentumokban az
űrlapvédelem be- és kikapcsolása |